Az információ átadására, az üzenetek eljuttatására számos marketingcsatornát használhatunk, sőt akár az egész spektrumot is kihasználhatjuk, ekkor biztosan sok pénzt fogunk elkölteni arra, hogy megismerjenek minket, de az már nem biztos, hogy tényleg a leghatékonyabban járunk el. Ki kell választani azokat a csatornákat, amelyeken keresztül "szólnunk kell" a célközönséghez, és azt is meg kell határozni, hogy az egyes csatornákon milyen üzeneteket kívánunk átadni.
Egy termék vagy szolgáltatás a fogyasztók, illetve felhasználók által meghatározott helyének vizsgálata egy adott, lehetőleg szűk piaci szegmensben. Ennek segítségével pontosan meg tudjuk mondani, hogy több, figyelembe vett szempont alapján az összes piaci szereplő között hol helyezkedünk el.
A piaci helyzet bemérése után lehetőség nyílik arra, hogy az egyes piaci szereplők, illetve célirányoson már csak a számunkra jelentősséggel bírók körében végezzük el a piaci folyamatokat befolyásoló szempontok feltárását, kiértékelését.
A jobb és hosszú távon is előremutató partneri, megrendelői kapcsolat érdekében elengedhetetlen, hogy megismerjük azokat az elvárásokat, igényeket, melyeket velünk szemben támasztanak ügyfeleink.
A fentiekben áttekintett piaci helyzetek, továbbá ügyféloldali igények teljes feltárása és megismerése után már konkrét marketingtervet dolgozunk ki, melynek keretében egzakt marketing aktivitásokat határozunk meg, így segítünk megvalósítani a nagyobb piaci részesedés mielőbbi elérését.
Azokon a területeken, ahol kevés a megkérdezhető elemzési egységek (emberek, cégek) száma, továbbá a probléma adottsága is olyan, hogy sokkal inkább kvalitatív (minőségi) oldalról fogható meg, ott mélyinterjúkat, fókuszcsoportos megkérdezéseket a legcélravezetőbb alkalmazni.
Kvantitatív (mennyiségi) adatok feltárására, begyűjtésére a legjobb mód a kérdőíves adatgyűjtés.